onsdag 23 maj 2018
  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Google+
  • RSS

Volatilitetens påverkan förr och nu

Volatiliteten är den faktor som mest påverkar optionspriset och är därmed en mycket viktig faktor att ha koll på. Så har det alltid varit. Vi blickar tillbaka på ett exempel från verkligheten som är lika aktuellt nu som då.

 

Ytterligare en handelsdag på OM Stockholm ska inledas. Året är 1996.

Börsen öppnar kl. 10.00 och stänger kl. 16.00. Öppnings- eller stängningscall existerar inte. Produkter som warranter, CDF:er eller minifutures har ingen hört talas om. Det finns bara standardiserade optioner som ett seriöst alternativ eller komplement till aktiehandeln.

Telefon och fax dominerar, e-post och mobiltelefoner är relativt nytt och inte standard i affärsvärlden. Datorskärmarna är feta och OS ska om ett par månader inledas i Atlanta, USA.

Klockan är runt 09.00. Tradingdesken är fullt bemannad av de tio mäklare som vid den här tiden tillsammans utgör, förmedlar och omsätter den absoluta majoriteten av optionshandeln. Det är här kunskapen om allas positioner finns och vem som har intresse att göra vad. Det får desken att fungera som spindeln i nätet i finansmarknaden för alla banker och fondkommissionärer som naturligtvis önskar ha så mycket koll som möjligt om aktie- och optionsmarknaden.

Förberedelserna inför dagens handel är i full gång. Det innebär bl.a. samtal till och från kunder och medlemmar (market makers, traders och mäklare på banker och fondkommissionärer) om vilka aktier, strategier och intressen som finns idag. Vad vi har hört och vilka nyheter som är i fokus, vilket papper som eventuellt redan har fått intressen och om det kanske är något från gårdagen som bör stämmas av.

Börsens öppning kl. 10.00 varje morgon indikeras med en ringklocka som står centralt placerad på handlarbordet. Den trycks till med en klassiskt plingande gonggong som resultat vilket ger en indikation på eller kanske påminnelse om börsens öppning – om man nu mot förmodan missar klockslaget på sekunden.

Indelade två och två har alla mäklare samtliga 30 aktier på OMX-index fördelade som ansvarsområden samt två mäklare som enbart håller i optionshandeln för indexoptioner och terminer.

Omedelbart efter den dagliga gonggongen och börsens öppning lyser dioderna på telefonpanelerna och samtalen strömmar in med frågor, intressen och önskan om prisställning i optioner, terminer och strategier.

Den här dagen ska komma att bli en turbulent dag. Börsen öppnar riktigt svagt och H&M som har tappat mark en längre tid efter att ha gått urstarkt det senaste året kommer att hamna i full fokus. En nyhet om kommande resultat tolkas negativt och omdefinieras omedelbart av marknaden till en regelrätt vinstvarning. Aktien som redan befinner sig i en nedåtgående trend får under stor omsättning rejält med stryk. Alla vill sälja!

Från att ha handlats i trakterna kring 700 kronor per aktie och sedan trendat ner till strax under 600 kr närmar sig nu aktien med stormsteg den psykologiska gränsen 500 kronor per aktie. Det går fort och omsättningen slår rekord. Alla vill ut genom samma dörr samtidigt.

Plötsligt hänger sig börsens system SAX:en som inte hänger med i den tunga omsättningen. Realtidsuppdateringen är nu en oviss flera-minuters-uppdatering och samtalen strömmar in om frågor kring ett fair value i H&M. De flesta mäklarna runt bordet har flera samtal aktiva samtidigt, en lur i varje öra och samtidigt pratandes i mikrofonen som är kopplad till de öppna linjer som finns till främst traders och market makers. Ett klassiskt kaos på börsgolvet.

Efter en starkt volatil handelsdag når aktien sin lägsta punkt strax under 500 kronor en bit in på eftermiddagen. Kaoset lugnar ner sig och SAX:en hämtar sig. Vi tar tillfället i akt och äter en numera kall lunch som fått vänta.

Då ringer en kund in till handlarbordet på OM, ett samtal i mängden. Jag tar det, lyfter vänster lur och trycker in dioden på telefonpanelen som indikerar ett samtal utifrån.

”OM, Calle”. Det snabba svaret är effektivt och sparar tid.

”Hej, jag är intresserad av att köpa Calls i H&M. Jag tror det här nedstället är överdrivet.”

”Ok, någon särskild nivå du tittar på?”

”Jag tänker mig en at the money här på 500-nivån i frontmånaden. Inte längre än 30 dagar”

”Det ordnar vi, inga problem. Och du är medveten om att premien är dyr i H&M nu när vollan rusat under dagen?

”Jadå, det är lugnt.”

”Ok, en sekund ska vi se. Du kan få en 500-call, frontmånad för 32 kr.”

”Tack, den tar jag.”

”Den är klar.”

Affären skrivs i samma sekund ner på det tradingblock som indikerar köpare och säljare för att senare registreras in i systemen av mäklarassistenterna på det så kallade ”Trading Office”.

Dagen avslutas i klar baisse och Hennes & Mauritz som stannar på prick 500 kr är för dagen den stora snackisen bland finansfolket på stan.

Morgonen efter inleds samma procedur som vanligt inför arbetsdagen på optionsbörsen. Förberedelser inför handelsdagen med kundsamtal som idag till störst del handlar om hur just H&M ska utvecklas. Det ska visa sig att tron om en rekyl är helt korrekt och aktien öppnar upp fyra procent till 520 kr. Där stabiliseras prisbilden och den stora omsättningen och kaoset från gårdagen är som bortblåst. Handeln i H&M återgår till det mer normala och aktien trendar försiktigt upp igen.

Då ringer det, det är kunden med den korrekta marknadstron från gårdagen som söker mig. Han är förbluffad, fånigt förbannad och känner sig lurad:

”Rätta mig om jag har fel, men H&M går upp rätt kraftigt idag?”

”Ja, det stämmer. Reaktionen var mycket riktigt något överdriven”

”Rätta mig igen, men en Call ökar i värde när underliggande går upp?”

”Ja, det stämmer. Under normala förutsättningar!”

”Kan du då förklara varför min Call idag är värd MINDRE idag än igår?”

”Ja, det är volatiliteten som…”

”Det är BLUFF!! Jag kräver att få backa på affären!”

”Ledsen, det är inte möjligt. Det är normalt med lägre värdering då det…”

”Vad är numret till börschefen?? Det här är lurendrejeri!!”

”Börschefen…?”

”Glöm det, jag ringer ekobrottsmyndigheten först. Jag återkommer, var så säker!!

Luren slängs på i mitt öra. Jag skulle förstås gärna förklarat värderingen av hans option under rådande omständigheter men det fanns ingen chans till det. Smått förbluffad av reaktionen hos kunden rapporterar jag händelsen till min chef och arbetar istället vidare.

Vad hände med kundens Call? Följande hände:

DAG 1:

  • Aktiekurs efter vinstvarning 500 kr
  • Köper ATM 500 Call
  • Pris; 32 kr (Volatilitet 55 %)

DAG 2:

  • Aktiekursen hämtar sig, stiger till 520 kr
  • Kunden vill sälja sin Call
  • Pris; 27 kr (Volatilitet 25 %)

Market makers värderar här ner optionspremien dag 2 i termer av risk och volatilitet, en sorts ”volatilitetskollaps”, vilket i detta ngt extrema fall ger ett klart lägre pris på Callen trots högre aktiekurs.

Det är ett ovanligt men inte alls omöjligt scenario vilket visar på vikten i att alltid ha god koll på värderingen, dvs. volatiliteten. Även om man enbart handlar aktien är det en god idé.

Kunden fick aldrig tag på börschefen men väl på ekobrottsmydigheten. De avfärdade honom snabbt och efter nästa samtal till oss på desken var tongångarna lugnare – och kunskaperna om volatiliteten bättre.

Dela
Publicerad i Aktiederivat, Blogg, Börsen, Börshandel, Derivat, Nyheter, Optioner - Avancerat Taggar: , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Copyright @ 2018 Optionsbloggen.se. Alla rättigheter reserverade

Prenumera på nyhetsbrev

info@optionsbloggen.se